


Інформація для дітей та батьків щодо недопущення вербування дітей та залучення їх до диверсійної діяльності

Бути обережним в Інтернеті та соціальних мережах. Соцмережі — це дуже складні застосунки. Для повноцінної роботи вони запитують доступ майже до всієї особистої інформації. Це може бути як мінімум доступ до фото галереї, доступ до файлової системи взагалі, до ваших контактів, до камери, до мікрофона, до інтернет-з’єднань, до інформації про телефон. Тому встановлюючи будь-який додаток на телефон переконайтесь у його безпечності.
Бути обачними із пропозиціями, які пропонуються незнайомцями. Навіть якщо людина стверджує, що їй можна довіряти, краще бути обачним та утриматися від надмірно близького спілкування та у разі пропозицій сумнівного характеру, особливо заробити «великі кошти», одразу повідомляти про таке спілкування до поліції, зробивши скріншоти переписки і зафіксувати ідентифікуючий нікнейм того, хто пропонує заробіток.
Дітям необхідно повідомляти про будь-які пропозиції, підозрілі нові знайомства батькам, педагогам та поліції.
Поширювати інформацію тільки з офіційних ресурсів.
Дітям!
Якщо дитину намагаються залучити до протиправної діяльності:
Дати чітко зрозуміти, що ви не хочете співпрацювати (на всі запитання треба відповідати «Ні». У жодному разі нічого не обіцяти та не погоджуватися).
Уникайте контактів із підозрілими людьми:
Не погоджуйтеся на зустрічі з незнайомцями. Завжди повідомляйте дорослих про такі запрошення.
Повідомляйте про підозрілі ситуації:
Якщо отримуєте дивні пропозиції або помічаєте щось підозріле, негайно скажіть батькам чи вчителям.
Будьте обережними в соцмережах:
Не публікуйте інформацію, яка може зацікавити злочинців.
Використовуйте налаштування приватності для обмеження доступу до особистої інформації.
Навчайтеся розпізнавати маніпуляції:
Звертайте увагу на ознаки обману: пропозиції швидкого збагачення, прохання виконати прості завдання з подальшими вимогами.
Батькам та педагогічним працівникам!
Звертати увагу, в яких месенджерах та соціальних мережах проводить час дитина, чи не з’явилися у дитини чималі кошти, можливо нові гаджети або речі.
Контролювати коло спілкування дитини, чи немає серед них тих, хто полюбляє заробити «легкі гроші», а якщо все ж таки у дитини є такі
«друзі» – пояснити їм які можуть бути наслідки такого спілкування.
Роз’яснити дітям, що «Легких грошей» не буває, адже протиправний заробіток завжди несе за собою покарання, іноді навіть і позбавлення волі.
Підвищувати свідомість дитини. (Розкажіть дитині про поняття вербування та які ризики це несе не тільки для дитини але й для оточуючих. Поясніть, що навіть безневинна на перший погляд інформація, наприклад, про розташування техніки, блокпостів чи військових, може бути використана на шкоду країні. Розкажіть, що ті, хто намагається отримати таку інформацію, можуть діяти обманом, пропонувати гроші, подарунки чи інші винагороди. Навчіть дитину бути обережною з новими знайомствами в соцмережах, уникати спілкування з незнайомцями, які задають підозрілі питання. Зверніть увагу, що завжди можна сказати “ні” та звернутися до батьків чи вчителів, якщо щось викликає сумніви чи дискомфорт. Також наголосіть, що повідомлення дорослих про такі ситуації – це прояв відповідальності та турботи про безпеку сім’ї та громади).
Для залучення до злочинної діяльності спецслужби рф використовують різноманітні прийоми і засоби: маніпулюють дітьми через шантаж, обіцянки матеріальних благ або тиск на емоції.
Підтримувати відкриту комунікацію з дитиною. Відкрита комунікація допомагає вчасно виявити будь-які підозрілі або небезпечні ситуації. Беріть участь у заходах, які спрямовані на підвищення свідомості та психологічний захист від вербування.
Сприяння формуванню критичного мислення, розвиток навичок прийняття відповідального рішення, оволодіння сучасними технологіями розв’язання складних ситуацій, аналізу конкретних ситуацій.
Підвищення правової свідомості та відповідальності шляхом інформування, ознайомлення із законодавством України, виховання у дітей патріотизму, формування ціннісних орієнтирів та утвердження національно-патріотичної свідомості, поваги до Конституції України та держави, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії, розбір конкретних прикладів із застосуванням цих законів.
Проведення просвітницької роботи з дітьми щодо медіаграмотності та медіагігієни, зокрема заборона використання певних соціальних мереж також роз’яснення дітям та надання можливих навичок щодо розрізнення фейкової інформації від достовірної, пояснити, яка інформація є секретною і які наслідки її розголошення матиме як для країни, так і для дитини, її рідних.
Налагоджувати довірливі стосунки, спілкуватися з дітьми, цікавитися, як вони проводять свій вільний час, в яких соціальних мережах зареєстровані, щоб мати можливість коректно пояснити можливі небезпеки, які несе та чи інша мережа, месенджер щодо можливого ризику вербування, які можуть бути наслідки, познайомити із схемами вербування, щоб зіткнувшись із чимось схожим, дитина була готова реагувати відповідним чином (протистояти тиску, маніпуляції, повідомити батькам та звернутися до поліції).
Куди можна звернутися у разі надходження пропозицій дитини щодо залучення її до диверсійної діяльності
Інформацію про можливі факти протиправної діяльності негайно необхідно повідомити поліції за телефонним номером екстреної служби «102» або заповнити форму зворотного зв’язку на сайті кіберполіції.
Telegram-канал «Брама», в якому щодня дають інформацію про блокування різних акаунтів в соцмережах, де дезінформують, вчиняють протиправну діяльність, шахрайство. В цьому Telegram-каналі є інформація, як вберегтися від певних методів шахрайства, а також як захистити себе та свою сторінку в соціальній мережі.
Сьогодні кібер- та загрози із вербування виявляють різні державні та недержавні організації, які спеціалізуються на безпеці та протидії інформаційним і фізичним загрозам. Основні з них: Кіберполіція, Служба безпеки України (СБУ), Національний координаційний центр кібербезпеки (Рада національної безпеки і оборони України), Міністерство оборони України, волонтерські та приватні організації, звичайні громадяни.
Але вони просять про допомогу й українців: можна долучитись до блокування телеграм- та ютюб-каналів, фейсбук-груп, інстапрофілів, які поширюють дезінформацію, а також дані про місця дислокації ЗСУ.
Для цього варто звернутись у чатбот StopRussia | MRIYA, надіслати відомості про виявлені ресурси, щоби їх перевірили та заблокували.
Канал «StopRussia | MRIYA» https://t.me/+rPL5V0CMx0NlOTky
Канал – це головна інструкція та засіб комунікації з підписниками щодо блокування, а також платформа, де щоденно та систематично надаються онлайн–завдання для підписників, актуальні новини та свіжа інформація, у тому числі навчальні матеріали по кібергігієні та протидії шахрайству.
Бот «StopRussia | MRIYA» https://t.me/stopdrugsbot
Приймає інформацію про фейкові ресурси, котрі перевіряються модераторами та відправляються на блокування в Телеграм-канал. У розділі «Надіслати скаргу на ресурс» – кожен може долучитися до блокування ресурсів окупанта.
Має чатботи і СБУ. В один із них, «Знайди зрадника» https://t.me/Traitor_Search_bot, можна надсилати інформацію про людей, які співпрацюють із російськими загарбниками, про інтернет-агентів, що передають ворогові інформацію чи поширюють контент на його підтримку.
ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я
АБЕТКА ПОРАД БАТЬКАМ
А — Адекватно реагуйте на негативні емоційні вияви дитини.
Б — будьте толерантними під час розмови з дитиною.
В — відповідайте на запитання дитини. Якщо ви спробуєте спекатися її, коли вона ставить відверті запитання, дитина шукатиме відповіді на стороні.
Г — говоріть із дитиною у зрозумілій, прийнятній для неї формі.
Д — Дитина вчиться на власному досвіді, тому не слід оберігати її від наслідків власних помилок.
Е — енергія, потрачена на дитину, повернеться вам у майбутньому.
Є — єдність поглядів, оцінок батьків у тому, що дивиться, читає, у що грається дитина на комп’ютері.
Ж — життя дитини не має обмежуватися соцмережами, комп’ютером чи іграми.
З — Змиріться з тим, що дитина любить експериментувати. Так вона пізнає світ.
І — ігри на комп’ютері заміняйте рухливими іграми надворі.
К — Кращий спосіб виховати відповідальність і впевненість у собі – надати дитині можливість самостійно приймати рішення.
Л — любіть ваших дітей та приділяйте їм більше уваги.
М — мистецтво — це не лише телебачення, преса та Інтернет.
Н — Не порівнюйте дитину з іншими дітьми, любіть її такою, якою вона є.
О — обговорюйте з дитиною пережитий день.
П — поважайте думки і вподобання дитини.
Р — радійте та сумуйте разом із дитиною в повсякденному житті.
С — стежте за своєю поведінкою, бо діти наслідують вас.
Т — творчий потенціал дитини розвивайте.
У — успіх у вихованні залежить від здорової атмосфери в родині.
Ф — фарбуйте ваше життя і життя ваших дітей кольоровою палітрою.
X — хай завжди дитина відчуває себе потрібною вам.
Ц — цікавтеся друзями дитини.
Ч — частіше підтримуйте дитину у виконанні дорученої справи, але не виконуйте її за дитину.
Ш — шум і крики — це ворог здоров’я дитини.
Щ — щастя і радість дітей — у ваших руках.
Ю — юнацький вік — це найкращий період у житті дитини.
Я — якщо хочете, щоб ваша дитина була ввічливою, порядною, люб’язною, правдивою і ставилася до всіх із любов’ю, показуйте їй це на власному прикладі!
Психічне здоров’я: основні риси та показники здорової особистості
У матеріалах Всесвітньої федерації психічного здоров’я термін «психічне здоров’я» (а точніше психічне нездоров’я) не зводиться до психічних розладів, які є предметом психіатрії.
Ось деякі положення щодо психічного здоров’я:
«Психічне здоров’я — це набагато більше, ніж просто відсутність психічних захворювань.
Психічне здоров’я – це те, що ми всі бажаємо мати, причому незалежно від того, чи знаємо ми, що це таке, чи ні. Коли ми говоримо про щастя, духовний спокій, радість або задоволеність, ми говоримо про психічне здоров’я».
Поняття психічне здоров’я охоплює шляхи гармонізації людини, її бажання, амбіції, здібності, ідеали, почуття і свідомість. Багато ступенів психічного здоров’я, яке можна визначити на підставі таких показників:
- як Ви ставитеся до себе;
- як Ви ставитеся до інших;
- як Ви справляєтеся з потребами життя.
Психічно здорові люди:
- До себе, як і до інших, ставляться толерантно, спокійно.
- Вони не зменшують і не перебільшують свої здібності.
- Вони можуть бачити, усвідомлювати свої недоліки.
- Вони поважають себе.
- Вони вважають, що можуть правильно поводитися у більшості ситуацій, що виникають.
- Вони почуваються добре поруч з іншими:
- Вони враховують інтереси інших людей.
- Вони люблять людей і довіряють їм.
- Вони не принижують інших і не дозволяють їм робити цього.
- Вони вважають себе частиною групи.
- У них є почуття відповідальності за інших людей.
- Вони відповідають життєвим потребам:
- Якщо виникає проблема, вони намагаються її вирішити.
- Вони не бояться взяти на себе відповідальність.
- Вони намічають реальні цілі.
- Вони можуть самостійно приймати рішення.
- Їм подобається докладати зусилля до того, чим вони займаються.
СПОСОБИ ПРОФІЛАКТИКИ ПСИХОЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ:
- економно витрачайте свої емоційно – енергетичні ресурси;
- будьте оптимістом;
- ігноруйте похмурі сторони життя, позитивно оцінюйте події та ситуації;
- живіть під девізом : «Загалом усе добре, все, що відбувається тільки на краще»;
- сприймайте незадовільні обставини життя як тимчасові та намагайтеся змінювати їх на кращі;
- помічайте свої досягнення та успіхи, хваліть себе за них, радійте досягнутій меті;
- «не прокручуйте» постійно в голові негативні ситуації, краще усвідомте причини помилок та зробіть відповідні висновки;
- візьміть за правило: довше і частіше спілкуватися з приємними людьми та навпаки обмежте спілкування до мінімуму з неприємними;
- необхідно бути гнучким в оцінках дій інших людей. Пам’ятайте, що всі люди мають право на помилки, кожна людина має право на прояв індивідуальності. Спостерігаючи за іншою людиною, звертати увагу те, чим ви з нею схожі і коли хтось зробить те, що вам не подобається, пригадайте, що ви іноді робите подібні речі.
Аптечка швидкої психологічної допомоги.
Психолого-педагогічний семінар “Розвиток стресостійкості”
Останнім часом стреси стали постійними супутники нашого життя. Це захисна реакція організму на зовнішні подразники. Вона проявляється психічно, фізично, емоційно та дає змогу адаптуватися до змін. Важливо навчитися ними управляти, протистояти негативним наслідкам стресу, адже вони впливають на здоров’я та викликають захворювання.
Стресостійкість це психологічна якість, що означає здатність людини ефективно протистояти стресовим ситуаціям та адаптуватися до них. Вона є важливим фактором, що визначає психологічну стійкість людини в сучасному світі. Здатність ефективно керувати стресом та бути стрессостійким є цінною навичкою для досягнення успіху та збереження здоров’я у сучасному світі. Самопідтримка та навички саморегуляції є важливими елементами стресостійкості.
Виявити свій рівень опору стресу і практично спробувати методи, які допоможуть подолати його педагоги ліцею мали змогу на психолого-педагогічному семінарі «Розвиток стресостійкості».
Усі, кого зацікавила дана тема, можуть також ознайомитись із діагностичною методикою і деякими із дієвих вправ.
Анкета «Визначення рівня стресостійкості вчителя».
Шановний респонденте! Будь ласка, оцініть кожне твердження від 1 до 5, де 1 – категорично не згоден, 2 – не згоден, 3 – згоден у більшості випадків, 4 – згоден, 5 – повністю згоден.
1. Я легко справляюся з несподіваними ситуаціями в класі.
2. В мене добре розвинені навички управління стресом.
3. Я залишаюся спокійним (ою) і зібраним (ою), коли стикаюся з «важкими» батьками.
4. Я вмію ефективно планувати свою роботу і час. 5. Я вмію знаходити позитивні аспекти в складних ситуаціях.
6. Я почуваю себе упевнено за підтримки адміністрації та колег.
7. Я вмію ефективно виконувати свої обов’язки, навіть при великому об’ємі роботи.
8. Я прагну знаходити різні способи релаксації після робочого дня. 9. Я можу дипломатично вирішувати конфлікти між учнями.
10. Я можу сприйняти адекватну критику з боку батьків учнів, колег або адміністрації.
Спасибі за заповнення анкети! Будь ласка, підрахуйте свої бали і визначте рівень своєї стресостійкості.
>30 балів: дуже високий рівень стресостійкості.
20-29 балів: високий рівень стресостійкості.
10-19 балів: помірний рівень стресостійкості.
1-9 балів: низький рівень стресостійкості.
Важливо пам’ятати, що ця анкета є лише інструментом для самооцінки і не замінює консультацію фахівця. Якщо ви зазнаєте серйозні проблеми із стресом, рекомендується звернутися по допомогу до професіонала.
Вправи для зняття стресу та емоційної напруги
Вправа «Релаксація на контрасті»
Щоб ефективно зняти м’язове напруження, спочатку треба його посилити.
Якщо обстановка навколо напружена й ви почуваєте, що втрачаєте самовладання, цей комплекс можна виконати прямо на місці, за столом, практично непомітно для навколишніх.
- Так сильно, як можете, напружте пальці ніг. Потім розслабте їх.
- Напружте й розслабте ступні ніг.
- Напружте й розслабте гомілки.
- Напружте й розслабте коліна.
- Напружте й розслабте стегна.
- Напружте й розслабте сідничні м’язи.
- Напружте й розслабте живіт.
- Розслабте спину й плечі.
- Розслабте кисті рук.
- Розслабте передпліччя.
- Розслабте шию.
- Розслабте лицьові м’язи.
- Посидьте спокійно кілька хвилин, насолоджуючись повним спокоєм. Коли вам здасться, що повільно пливете, — ви повністю розслабилися.
Вправа «Ритмічне дихання»
Помітивши, що ви починаєте хвилюватися, напружуватися, обурюватися, починайте дихати за таким принципом: вдихаючи, рахуйте до трьох, видихаючи, також рахуйте до трьох. Потім спробуйте зробити видих іще тривалішим: видихаючи, рахуйте до п’яти, до семи тощо.
Вправа «Ворона на шафі»
Якщо певна людина викликає у вас негативні емоції, а вам доводиться взаємодіяти з нею, можна зменшити своє напруження, подумки домальовуючи реальну картину ситуації. Наприклад, уявіть цю людину дуже маленькою, у смішному вбранні або розташуйте її на значній відстані від себе, у дивному місці, змініть в уяві тембр її голосу тощо. Тобто віднайдіть такі доповнення до психотравмуючої ситуації, що зроблять її кумедною або незначущою для вас. Не буває прийомів, які були б ефективними абсолютно для всіх. Комусь легше нормалізувати свій психологічний стан шляхом розслаблення м’язів, декому – шляхом рухової активності. Хтось ліпше використовує можливості уяви, а хтось – абстрактно-логічного мислення. Тому спробувавши методи психологічної саморегуляції, потрібно обрати для себе найефективніший. Як результат зменшується тривалість негативного впливу стресогенної ситуації, знижується рівень негативного впливу стресу на організм людини.
Рекомендації для роботи з учнями-екстернами
Учні-екстерни – це діти, які навчаються вдома, за кордоном або в інших некласичних навчальних установах і не мають звичайного шкільного досвіду. Для вчителів робота з такими дітьми може бути викликом, оскільки у них немає типового розуміння навчання та повсякденного спілкування з учителями. Пропонуємо кілька порад для вчителів, які працюють з учнями-екстернами.
- Досліджуйте потреби та інтереси учня. Перед початком роботи з учнем-екстерном важливо дізнатися, які у нього інтереси та потреби. Це допоможе вам зрозуміти, як краще пристосувати навчання до потреб дитини. Потрібно враховувати такі фактори, як вік, рівень розвитку та стиль навчання.
- Створюйте плани навчання та розклади занять. Плануйте свої заняття, використовуючи різноманітні методики та матеріали. Вам можуть знадобитися різні види дидактичного матеріалу, включаючи відео, аудіо та ігри. Розклад занять можна розробити на тиждень, місяць, семестр враховуючи певні теми та завдання.
- Використовуйте різноманітні методики. Використання різноманітних методик навчання допоможе збільшити зацікавленість учня та сприяти його успішному навчанню.
- Враховуйте індивідуальні особливості. Учні-екстерни можуть мати різний стиль навчання, темп сприйняття матеріалу, рівень зосередженості та інші особливості. Тому важливо знайти індивідуальний підхід до кожного учня та враховувати його потреби під час навчання.
- Забезпечуйте зворотний зв’язок. Важливо дізнаватися, як учень розуміє матеріал та чи має він якісь труднощі.
- Сприяйте соціалізації учня. Це може бути робота в групах, ділові ігри, спільні заняття з іншими учнями тощо.
Загальні поради:
- Будьте терплячими. Навчання учня-екстерна може займати більше часу та зусиль, тому важливо бути терплячим та давати учню достатньо часу на сприйняття матеріалу.
- Спілкуйтеся з батьками. Комунікація з батьками є дуже важливою при роботі з учнями-екстернами. Вони можуть надати додаткову інформацію про особливості учня, а також допомогти в організації навчання вдома.
- Надавайте можливості для самостійності та розвитку. Учні-екстерни можуть бути дуже самостійними та самодостатніми. Тому важливо надавати їм можливості для самостійного розвитку та навчання. Наприклад, давати завдання для самостійного виконання, підтримувати їх самостійність у виборі тем та завдань для навчання.
- Забезпечуйте мотивацію. Для ефективного навчання учнів-екстернів важливо забезпечувати мотивацію. Наприклад, можна використовувати похвали та винагороди за успішне виконання завдань, допомогти знайти цікавість у предметі, пояснити значення навчання та його вплив на майбутнє.
Для вчителів робота з учнями-екстернами може бути непростою, оскільки вони частіше працюють з учнями з різними особливостями, індивідуальними потребами та здібностями, але з правильним підходом та підтримкою, педагоги можуть допомогти таким здобувачам освіти досягти успіху в навчанні та відчувати себе повноцінними учасниками класу.